världens godaste mat

Det här behöver du:
2 medelstora zuccinis (squash)
2 gula lökar
100-150 g bacon
(smör eller margarin)
1 burk (ca 400g) tomater
1 msk vetemjöl
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
ca 2 dl riven ost

Så här gör man, superenkelt:
Sätt ugnen 200 grader. Skölj, men skala inte squashen. Dela den på längden och gröp ut fruktköttet med sked för att sedan hacka det. Pensla halvorna med olivolja, lägg dem på en ungnsplåt och sätt in dem i ugnen i 15-20 minuter så de blir mjuka.

Skala och hacka löken. Skär baconet i små strimlor. Fräs löken och köttet, eventuellt med lite fett, i en stekpanna. Lägg i den hackade squashen mot slutet. Häll av spadet på burktomaterna och hacka dem. Blanda ner tomaterna i röran och strö över mjölet. Rör om och låt det sedan stå och koka i 3-5 minuter. Smaka av med salt och peppar.

Ta ut skalhalvorna ur ugnen, öka temperaturen till 225-250 grader. Fördela fyllningen i halvorna och strö över den rivna osten.

Gratinera i övre delen av ugnen tills ytan fått en fin färg i ca 10-15 min. Sedan är den redo för servering.

Kände mig lite smått tvungen att dela med mig av detta recept. Älskar konstig mat och har av någon konstig anledning slutat gilla husmanskost, potatis, köttbullar etc. Kan seriöst äta tills jag spyr av denna rätt, så galet god. Och nyttig är den ju också (bortsett från osten och baconet, men lite får man unna sig..) TRY IT!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0